SportInstitute je organizácia, ktorá zadarmo učí deti plávať priamo počas vyučovania – a tým im dáva zručnosť, ktorá môže zachrániť život.
Program funguje vďaka firemným donorom, mestským častiam a ďalším partnerom, ktorí spoločne zabezpečujú jeho financovanie.

Výzva
Hoci má SportInstitute silné príbehy a reálne zachraňuje životy, pre firemných donorov často nestačilo povedať „pomáhame“. Potrebovali sme im to vysvetliť jazykom, ktorému rozumejú – biznisovým jazykom s číslami, návratnosťou a jasnými dôkazmi.
Analýza
Preskúmali sme dáta o účasti detí, finančných nákladoch a výsledkoch plaveckých kurzov. Zohľadnili sme aj verejne dostupné štatistiky o topení a hodnotách záchrany života, aby sme vedeli prepočítať „dobro“ na konkrétne ekonomické hodnoty, ktorým donor rozumie.
Reišenie
Vypočítali sme SROI (Social Return on Investment) pre program výučby plávania. SROI je metóda, ktorá vyjadruje spoločenskú hodnotu projektov v číslach – ukazuje, koľko eur spoločnosti sa vráti za každý 1 euro investované.
Ukázali sme, že každý 1 € vložený do SportInstitute prináša spoločnosti navyše 1,56 € hodnoty. Hodnota je v ušetrených zdrojoch pre rodičov a školy až po ekonomickú hodnotu zručnosti zachrániť si život pred utopením.
Výsledky kampane
+ 1,56 €
Hodnota pre spoločnosť za každé investované euro
Pôvodný odhad: 1,20 €
+17 %
Nárast priemernej investície od donorov
Pôvodný cieľ: +10 %
12 000
Detí, ktoré sa zúčastnili programu za rok
Pôvodný cieľ: 10 000
+ 5
Nových škôl zapojených do programu bezplatné plávanie
Pôvodný cieľ: 3
4 dôvody, prečo kampaň trafila do čierneho
Ako sa nám podarilo presvedčiť donorov dátami, posilniť dôveru v SportInstitute a pripraviť organizáciu na dlhodobú komunikáciu dopadu.
SportInstitute je dobrá investícia
Ukázali sme firmám, že podpora SportInstitute je skutočná investícia, nie len dar. Vďaka SROI vieme vyčísliť, že každé ich euro sa zúročí v prospech detí, škôl aj celej spoločnosti – a prináša hodnotu, ktorú by samostatne nedosiahli.
Efektivita, akú inde nedostanú
Ukázali sme, že SportInstitute nielen pomáha, ale robí to extrémne efektívne. Keby donor rozdelil rovnakú sumu priamo školám alebo rodičom, dokázali by naučiť plávať iba 46 % detí oproti tomu, čo zvládne SportInstitute. Tento dôkaz kompetencie posilnil dôveru donorov a stal sa silným argumentom pri získavaní podpory.
Nástroj, ktorý funguje roky
Nešlo len o jednorazovú prezentáciu. SportInstitute od nás dostal ucelený manuál a školenie, ako komunikovať SROI výsledky partnerom, donorom aj médiám. Vďaka tomu môžu tieto dáta využívať dlhodobo – pri fundraisingu, v PR komunikácii aj pri rokovaniach s mestami a školami.
Téma, ktorá má srdce aj dáta
Téma topenia detí a zručnosti, ktorá im môže zachrániť život, je sama o sebe silná. My sme jej pridali ďalšiu úroveň – vyčíslili sme jej hodnotu v eurách. Spolu tak vznikla kombinácia emócie a tvrdých dát, ktorá na donorov zapôsobila oveľa silnejšie než ktorýkoľvek argument samostatne.
PANČ PANČ efekt™ pre SportInstitute
Prvý PANČ: Navýšenie investícií
Získali viac prostriedkov, aby mohli zabezpečiť plavecký kurz pre všetky deti, ktoré ho potrebovali. Vďaka jasným dátam presvedčili aktuálnych donorov, že ich podpora má merateľný dopad.
Druhý PANČ: Dlhodobý akvizičný nástroj
SROI sa stal silným argumentom na získavanie nových donorov, škôl aj partnerov. Organizácia ho môže opakovane používať v komunikácii a každoročne aktualizovať o nové výsledky.

